Historia motorowerów i lekkich motocykli Simsona


Mopedy SR-1 i SR-2

W latach 1955-64 firma Simson produkowała mopedy SR-1, SR-2 i SR-2E o bardzo lekkiej jednoosobowej konstrukcji. Sylwetka i wyposażenie w pedały bardzo upodobniało je do rowerów. Ich zadaniem było spełnianie funkcji taniego pojazdu typowo użytkowego.

Simson SR-1 Simson SR-1
Lata produkcji: 1955-1957 - 152.000 egz
Poj. skokowa: 47,6 ccm
Chłodzenie: swobodny przepływ powietrza
Moc maksymalna: 1,5KM przy 5000 obr/min
Prędkość maksymalna: 45km/h
Spalanie 2l/100km przy 45km/h
Skrzynka biegów: 2 biegowa
Rozruch: pedałami
Hamulce: bębnowe

Pierwszy motorower Simsona z lekką konstrukcją kołami 22" bardzo podobny do roweru. Jego elementami zawieszenia były przedni wahacz krótki, tylny wahacz długi z centralnym amortyzatorem gumowym i siedzenie z gumowymi elementami amortyzującymi. Bak mieścił 4,5l benzyny z olejem w stosunku 25:1 (rezerwa 0,5l) posiadał hamulce bębnowe i centralną podstawkę. Wyposażony był w silnik typu RH-50 o skoku tłoka 42mm i średnicy 38mm co dawało mu pojemność 47,6ccm, cylinder miał przepłukiwanie zwrotne 2 kanałowe, stopień sprężana 6:1 (umożliwiający jazdę na bardzo nisko oktanowych benzynach), gaźnik BVF NKJ 121-1 o przelocie 12mm i dyszą główną 55 wszystko to skaładało się na skromne 1,5KM przy 5000 obr/min (jego moc trwała to 1,3KM-4200 obr/min) ale przy prędkościach 20-25km/h spalał tylko 1,4-1,6l/100km. Z silnika napęd przenosiła przekładnia zębata o przełożeniu 1:3,307, sprzęgło 3 tarczowe, 2 biegowa skrzynka biegów I-1:33, II 1:2 sterowana z kierownicy i przekładnia łańcuchowa 14/34. Rozruch silnika następował za pomocą pedałów ale wykorzystanie ich do jazdy było w praktyce niemożliwe ze względu na przełożenie (mopedy ktorymi można jeździć na pedałach mają przeważnie drugi łańcuch). Silnik napędzał iskrownik 6V prądu zmiannego o mocy 15/18W który zasilał reflektor 15/15W i żarówkę tylną 3W, rolę sygnału pełnił dzwonek. Masa pojazdu wynosiła zaledwie 50kg.

Simson SR-2 Simson SR-2
Lata produkcji: 1957-1959 - 390.000 egz
Poj. skokowa : 47,6 ccm
Chłodzenie : swobodny przepływ powietrza
Moc maksymalna: 1,5KM przy 5000 obr/min
Prędkość maksymalna: 45km/h
Spalanie 2l/100km przy 45km/h
Skrzynka biegów: 2 biegowa
Rozruch: pedałami
Hamulce: bębnowe

Model zmodernizowany pod kątem komfortu poprzez dodanie nowych osłon, głębszych błotników, innego bagażnika i podstawki, baku o pojemności 6l i 19" kół o grubszych oponach. Posiadał też elektryczny sygnał dźwiękowy i nową tylną lampę. Stopień sprężania wzrósł do 7:1 zastosowano gaźnik NKJ 122-4 i troche szybsze przełozenie.

Simson SR-2 E Simson SR-2 E
Lata produkcji: 1960-1964 - 515.000 egz
Poj. skokowa : 47,6 ccm
Chłodzenie : swobodny przepływ powietrza
Moc maksymalna: 1,8KM przy 5500 obr/min
Prędkość maksymalna: 45km/h
Spalanie 1,9l/100km przy 45km/h
Skrzynka biegów: 2 biegowa
Rozruch: pedałami
Hamulce: bębnowe

Modernizacja SR-2 dokonana w celach eksportowych (także do Polski) polegająca głównie na wzmocnieniu silnika w którym zwiekszono do 7,7:1 stopień sprężania, zastosowano gaźnik NKJ 121-4 i osiągał on teraz 1,8 KM przy 5500 obr/min. Skok przedniego krótkiego wahacza wynosił teraz 65mm, w tylnym resorujacy element gumowy zastąpiono sprężyną, a pojemność baku wzrosła do 6,3l. Aż do momentu wyjścia modeli S-50 był jedynym popularnym modelem Simsona w Polsce z tego przedziału czasowego.



Motorowery SR-4

Od roku 1964 powstawała rodzina ptaków: Schwalbwe - jaskółka, Spatz - wróbel, Sperber - krogulec, Habicht -jastrząb charakteryzująca się dużo większym obudowaniem nadwozia i sprawiające wrażenie solidniejszych konstrukcji. Nadane cechy wyglądu były zgodne z panującą ówcześnie modą.

Simson SR 4-1 P Spatz Simson SR 4-1 P i K Spatz
Lata produkcji: 1964-1967
Poj. skokowa : 47,6 ccm
Chłodzenie : swobodny przepływ powietrza
Moc maksymalna: 2,1KM przy 5400 obr/min
Prędkość maksymalna: 50km/h
Spalanie 2,5l/100km przy 50km/h
Skrzynka biegów: 2 biegowa
Rozruch: pedałami (wersja P), kopniakiem (wersja K)
Hamulce: bębnowe 125mm

Całkiem nowy model z nową ramą, 16" kołami, lampami, siodłem i bakiem 8,5l. Skok przedniego zawieszenia powiększono do 75mm a zawieszenie tylne stanowił wahacz długi o skoku 85 mm. Wyposażono go w lusterko wsteczne oraz zastosowano pełną plastikowo-gumową osłonę łańcucha która to stała się od tego momentu bardzo praktyczną cechą Simsonów na długie lata. Silnik wywodził się z wcześniejszych modeli ale wzmocniono go do 2,1KM przy 5400 obr/min m.in. zmieniono w nim gaźnik na NKJ 134-3 (gardziel 13mm). Instalacje elektryczną wyposażono w 18 watowe światło stop zasilane z osobistej cewki w iskrowniku, sygnał dźwiękowy na prąd stały zasilany był z baterii a moc tylnej żarówki wzrosła do 5W ale zasilana była poprzez opornik. Reflektor nadal miał skromne 15/15W mocy. Zużycie paliwa wynosiło 2-2,5l/100km a prędkość maksymalna 50km/h. Wersja P (na zdjęciu) posiadała rozruch pedałami a K rozrusznik nożny.

Simson SR 4-2 Star Simson SR 4-2 Star (SR 4-2/1 Star)
Lata produkcji: 1964-1975 - 505.800 egz
Poj. skokowa : 49,6 ccm
Chłodzenie : dmuchawa promieniowa
Moc maksymalna: 3,4KM przy 6500 (5750) obr/min
Moment obrotowy: 4,5Nm (4,8Nm) przy 4500 obr/min
Prędkość maksymalna: 60km/h z pełnym obciążeniem
Spalanie 3l/100km (2,6-2,8l/100km) przy 60km/h
Skrzynka biegów: 3 biegowa
Rozruch: kopniakiem
Hamulce: bębnowe 125mm

Model Star był równolegle ze skuterem Schalbe pierwszymi 2 osobowymi motorowerami z Suhl. Star wyprodukowany został w wielkiej liczbie egzemplarzy bo powstało go ponad pół miliona sztuk, troche więcej powstało tylko mopedów SR-2E ale to jakby inna klasa. Gwiazda miała większy nieruchomy reflektor w nowej obudowie i zawieszenie przedniego koła na długim wahaczu pchanym o skoku 105mm. Silnik był teraz produkowany w kombinacie IFA, posiadał chłodzenie dmuchawą zamontowaną na kole magnesowym iskrownika (magnecie), miał sporą moc 3,4KM przy 6500 obr/min, moment obrotowy 4,5Nm-4500obr/min i zapewniał prędkość maksymalną 60km/h we 2 osoby ale zużycie paliwa wzrosło do 3l/100km. Gaźnik należał już do znanej rodziny 16N1 (-6), stopień sprężania wynosił 9.5:1, a skrzynka była 3 biegowa. Instalacja elektryczna została rozbudowana o akumulator kwasowy 6V-4,5Ah, dwa kierunkowskazy 18W zamocowane na końcach kierownicy, podświetlanie prędkościomierza 0,6W, lampkę postojową 2W umieszvzoną na kierownicy (dzięki czemu jedna żaróweczka była widoczna zarówno z przodu jak i z tyłu) i kontrolkę luzu między 1 a 2 biegiem o mocy 2W (kontrolka taka pomaga m. in. przy uruchamianiu silnika bowiem włączenie luzu jest konieczne do użycia rozrusznika nożnego). Ładowanie wyprowadzono z połowy uzwojenia cewki 18W. W trakcie produkcji był zmodernizowany poprzez wzrost momentu obrotowego do 4,8Nm dzięki zmianie gaźnika na 16N1-5, a spalanie spadło do 2,6-2,8l/100km po zmianach nazywał się SR 4-2/1 Star.

Simson SR 4-3 Sperber Simson SR 4-3 Sperber
Lata produkcji: 1966-1972 - 80.000 egz
Poj. skokowa : 49,6 ccm
Chłodzenie : swobodny przepływ powietrza
Moc maksymalna: 4,6KM przy 6750 obr/min
Moment obrotowy: 4,8Nm przy 6000 obr/min
Prędkość maksymalna: 75km/h z pełnym obciążeniem
Spalanie 2,8-3,2l/100km
Skrzynka biegów: 4 biegowa
Rozruch: kopniakiem
Hamulce: bębnowe 125mm

Model Sperber dzięki wysokich osiąganych prędkościach zakwalifikowany został do klasy motocykli. Jego silnik (M54 KF) dysponował aż 4,6KM przy 6750 obr/min i 4,8Nm przy 6000 obr/min, pomimo większego wysilenia powrócono do chłodzenia swobodnym przepływem powietrza, gaźnik 16N1-3 miał dyszę główną 80, łożyska wału korbowego były z luzem C4, nowa czterobiegowa skrzynka biegów była teraz sterowana nożnie tak jak w motocyklach, zmieniono również układ ssący i wydechowy. To wszystko dotyczyło dalej pojemności 49,6ccm. Rama została wzmocniona, bak powiekszony do 9,5l, amortyzatory ozdobione chromami, na tylnym błotniku pojawiła się klapka przeciwbłotna. W instalacji elektrycznej wzmocniono reflektor do 25/25W i przeniesiono cewkę wysokiego napiecia z wnętrza silnika pod bak (twornik prądu stracił więc status iskrownika a otrzymał prądnica prądu zmiennego). Prędkość maksymalną Sperbera przy pełnym obciążeniu fabryka określała na 75km/h, przyspieszenie 0-50km/h w 8,5s, niestety wzrost mocy odbył się kosztem zużycia paliwa które wynosiło teraz 2,8-3,2l/100km.

Simson SR 4-1 SK Spatz Simson SR 4-1 SK Spatz
Lata produkcji: 1967-1970
Poj. skokowa : 49,6 ccm
Chłodzenie : swobodny przepływ powietrza
Moc maksymalna: 2,3KM przy 5250 obr/min
Moment obrotowy: 3,6Nm przy 3500 obr/min
Prędkość maksymalna: 50km/h
Spalanie 2,3l/100km przy 50km/h
Skrzynka biegów: 2 biegowa
Rozruch: kopniakiem
Hamulce: bębnowe 125mm

Wersja SK w porównaniu z SR 4-1 K miała nowy silnik z kombinatu IFA typ M52 KH dzięki czemu wszystkie modele Simsona miały teraz silniki IFy. Nowa jednostka miała większa moc 2,3 KM przy 5250 obr/min i moment obrotowy 3,6Nm przy 3500 obr/min pomimo czego zużycie paliwa spadło do 2,3l/100km. Silnik posiadał stopień sprężania 8:1, skok tłoka zmniejszony do 39,5 mm i średnicę tłoka 40 mm polecano do niego teraz mieszanke z olejem 33:1. Zmieniono też przełożenia w silniku, sprzęgło na 4 tarczowe ale skrzynka biegów była nadal 2 biegowa.

Spatzów SR 4-1 P, K i SK powstało 152.000 egz.

Simson SR 4-4 Habicht Simson SR 4-4 Habicht "Star de Luxe"
Lata produkcji: 1971-1975 - 77.200 egz
Poj. skokowa : 49,6 ccm
Chłodzenie : dmuchawa promieniowa
Moc maksymalna: 3,4KM przy 5750 obr/min
Moment obrotowy: 4,4Nm przy 5000 obr/min
Prędkość maksymalna: 60km/h z pełnym obciążeniem
Spalanie 2,6l/100km przy 60km/h
Skrzynka biegów: 4 biegowa
Rozruch: kopniakiem
Hamulce: bębnowe 125mm

Model eksportowy na podstawie Sperbera o prędkości ograniczonej do 60km/h. Silnik był podobny i miał osiągi takie jak Star przed modernizacją czyli chłodzenie dmuchawą, gaźnik 16N1-6 z tą różnicą że wyposażony został w 4 biegi, zewnętrzną cewkę WN i zużywał 2,6l/100km. Poza tym był taki sam jak Sperber.



Mofa SL-1

W latach 1970-72 firma Simson wzorem innych producentów wypuściła mofę ponieważ taki środek transporu stawał się popularny ale z powodu niskiej sprzedaży produkcję po 2 latach zakończono.
Simson SL-1 S Simson SL-1 (S)
Lata produkcji: 1970-1972 - (60.200 egz wersji S)
Poj. skokowa : 49,6 ccm
Chłodzenie : swobodny przepływ powietrza
Moc maksymalna: 1,6KM przy 4000 obr/min
Moment obrotowy: 3,3Nm przy 2600 obr/min
Prędkość maksymalna: 30km/h
Spalanie 2l/100km przy 30km/h
Skrzynka biegów: brak, sprzęgło automatyczne
Rozruch: pedałami
Hamulce: bębnowe

SL posiadała nowy silniczek M 51 A o pojemności 49,6ccm i mocy zaledwie 1,6KM przy 4000 obr/min który był wyposażony w sprzęgło odśrodkowe, brak jakiejkolwiek zmiany przełożeń, gaźnik BVF o przelocie 11mm i rozpędzał mofę do niewiele ponad 30km/h spalając 2l/100km. Model posiadał całkowicie inną ramę ze zbiornikiem paliwa 3,2l umieszczonym w miejscu bagażnika, opony 16"-2,25", tylne koło nieposiadało zawieszenia a przednie prowadził krótki wahacz pchany. Instalacja elektryczna składała się z reflektora 15W bez możliwości zmiany swiateł i tylnej lampy 5W. Masa wynosiła tylko 38,5kg a dopuszczalne obciążenie 125kg. Dzięki dwóm łańcuchom umożliwiał jazdę także za pomocą pedałów. Od 1971 nazywała się SL-1 S niewiem co zmieniono.



Motorowery S-50

Model S-50 rewolucyjny jak na swoje czasy, wyglądem przypominał motocykl. Posiadał silnik wywodzący się ze starszych modeli (SR-4 i KR-51) główna zmiana to chłodzenie swobodnym przepływem powietrza. Zmieniono też gaźnik na BVF 16N1-8, poprawiono osiągi i elastyczność silnika. Smarowanie łożysk wału korbowego nadal odbywało sie olejem z przekładni, mieszanka benzyny z olejem 50 : 1, zapłon iskrownikowy (cewka WN pod magnetem), a skrzynka biegów trzybiegowa. W sylwetce rzucał sie w oczy duży "motocykowy" zbiornik paliwa 8,7l, a zawieszeniu przednim po raz pierwszy seryjnie zastosowano widelec teleskopowy (o całkowitym skoku 130mm).

W 1978 r. wszyskie S-50 otrzymały nowy bardziej spłaszczony bak (jak w S-51).


Simson S-50 N z rocznikow 1975-78 Simson S-50 N "Normal"
Lata produkcji: 1975-1980 - 86.300 egz
Poj. skokowa : 49,6 ccm
Chłodzenie : swobodny przepływ powietrza
Moc maksymalna: 3,6KM przy 5500 obr/min
Moment obrotowy: 5Nm przy 4800 obr/min
Prędkość maksymalna: 60-65km/h z pełnym obciążeniem
Spalanie 2,5l/100km przy 60km/h
Skrzynka biegów: 3 biegowa
Rozruch: kopniakiem
Hamulce: bębnowe 125mm

Podstawowy model N miał reflektor o mocy 15/15W w jajowatej obudowie oraz podnóżki pasażera mocowane do wahacza, W skład wyposażenia wchodził prędkościomierz, lusterko, bagażnik i centralna podstawka. Oferowany był tylko w błękitnym lakierowaniu. W skład instalacji elektrycznej wchodziły światła 15/15W + 5W + ośw. licznika 1,2W, sygnał dźwiękowy zasilany z 4 baterii typu R20 i światło stop wlączane tylko tylnym hamulcem. Wszystkimi funcjami instalacji można było sterować z kierownicy.

Simson S-50 B Simson S-50 B
Lata produkcji: 1975-1976 - 81.400 egz
Poj. skokowa : 49,6 ccm
Chłodzenie : swobodny przepływ powietrza
Moc maksymalna: 3,6KM przy 5500 obr/min
Moment obrotowy: 5Nm przy 4800 obr/min
Prędkość maksymalna: 60-65km/h z pełnym obciążeniem
Spalanie 2,5l/100km przy 60km/h
Skrzynka biegów: 3 biegowa
Rozruch: kopniakiem
Hamulce: bębnowe 125mm

Lepiej wyposażona wersja S-50, w porównaniu z modelem N pojawiły się podnóżki pasażera mocowane do ramy, akumulator 12Ah ładowany wyprowadzeniem z połowy uzwojenia cewki stopu poprzez diodę i opornik, 4 położeniowa stacyjka, 4 kierunkowskazy po 21W sterowane przełącznikiem po prawej stronie kierownicy i sygnał dźwiękowy zasilany teraz z akumulatora. Symbol B pochodził od słowa kierunkowskazy. Model produkowany tylko przez rok a potem zastąpiony przez B1 i B2.

Simson S-50 B1 z rocznikow 1978-80 Simson S-50 B1
Lata produkcji: 1976-1980 - 287.000 egz
Poj. skokowa : 49,6 ccm
Chłodzenie : swobodny przepływ powietrza
Moc maksymalna: 3,6KM przy 5500 obr/min
Moment obrotowy: 5Nm przy 4800 obr/min
Prędkość maksymalna: 60-65km/h z pełnym obciążeniem
Spalanie: 2,5l/100km przy 60km/h
Skrzynka biegów: 3 biegowa
Rozruch: kopniakiem
Hamulce: bębnowe 125mm

W B1 znowu zmodernizowano instalację elektryczną zwiększając moc reflektora do 25/25W, tylną żarówkę zasilała cewka stop poprzez opornik, pojawiła się funkcja świateł postojowych i przycisk flesza po lewej stronie kierownicy. (na zdjęciu jest rocznik 1978-80)

Simson S-50 B2 z rocznikow 1975-78 Simson S-50 B2 "Electronic"
Lata produkcji: 1976-1980 - 125.000 egz
Poj. skokowa : 49,6 ccm
Chłodzenie : swobodny przepływ powietrza
Moc maksymalna: 3,6KM przy 5500 obr/min
Moment obrotowy: 5Nm przy 4800 obr/min
Prędkość maksymalna: 60-65km/h z pełnym obciążeniem
Spalanie 2,5l/100km przy 60km/h
Skrzynka biegów: 3 biegowa
Rozruch: kopniakiem
Hamulce: bębnowe 125mm

Od S-50 B1 odróżniał się elektronicznym zapłonem i 35W reflektorem. Nowy typ zapłonu znacznie zmnieszył zakres czynności obsługowych i podniósł niezawodność zespołu napędowego problemy z nim mogą pojawić się dopiero po wielu latach eksploatacji i to spowodowane najczęściej niedbałościa użytkownika o połączenia elektryczne.



Motorowery S-51 i lekkie motocykle S-70

W modelach S-51/70 pojawił sie nowy silnik o całkiem nowym kształcie i już w fazie projektu przystosowany pod 2 rodzaje pojemności. W porównaniu z S-50 został zwiększony skok tłoka do 44mm (tłoki średnicy 38 lub 45mm), smarowanie łożysk wału korbowego powierzono mieszance, zmieniono konstrukcję sprzęgła, gaźnik nazywał się BVF 16N1-11, zmieniono prądnicę i koło magnesowe a do przekładni wchodziło teraz 0,4l oleju czyli o 0,1l mniej, umieszczono też wygodniej spust i wlew oleju oraz pojawiła się śrubka kontrolna poziomu oleju. Zniknął zawodny typ rozrusznika z nietrwałym półksiężycem, w starszych silnikach przy zużyciu wielokarbu na którym mocuje się kopniak konieczna było całkowite rozebranie silnika, w nowych silnika półksiężyc zastąpiono sprzęgiełkiem kłowym a wymiana wałka mogła się odbyć po zdemontowaniu tylko pokrywy sprzęgła i zmieniacza biegów. 50 i 70 oprócz pojemności różniły też stopnień sprężania, wyważenie wału korbowego, przełożenia, sprężyna sprzęgła oraz oczywiście rózne drobne detale. Warto powiedzieć że właśnie właśnie począwszy o tych modeli Simson zastosował pewną ciekawostkę techniczną czyli skrzynie biegów z klinem przesuwym umożliwiająca na tej samej przestrzeni zmieszczenie kół zębatych dla 3,4,5 biegowych przekladni, ustalanie biegu nastepowało przez kulki poruszane klinem przesuwającym się wewnątrz jednego z wałków skrzyni. Uniesienie kulek przez klin powodowało że łączyły one ze sobą wybrane koło zębate z wałkiem.

Modernizacje podczas produkcji:
w 1981 zaczęto montować stalowe przekładki między rozpieracz a szczęki hamulcowe
w 1983 zmiana przedniego błotnika na pozbawiony dodatkowych poprzeczek
w 1986 zmieniono gaźnik na BVF 16N3-4, a w wersji z elektronicznym zapłonem miały mniejszą cewkę WN
od 1987 reflektor podłaczono bezpośrednio do zasilającej go cewki bez możliwości jego wyłączenia i zastosowano nowy dłuższy zamek kierownicy

W wersjach na rynek Polski spotykano różne sposoby dławienia osiągów silników (wg Polskiego prawa w latach 80 motorower nie może przekraczać prędkości 50km/h): zbyt długie kolanka wydechowe, za małe okna wydechu w tuleji cylindra, praktycznie każdy Simson ma przegrodę dławiącą w tlumiku (do usunięcia jedynie po jego rozcięciu). Z drugiej strony niektóre firmy produkujące cylindry do Simsonów (Węgy, Czechy) stosowało szersze okna co umozliwiało łatwe podniesie osiągów silników.


Simson S-51 N Simson S-51 N "Normal"
Lata produkcji: 1980-1988 - 103.000 egz
Poj. skokowa : 49,8 ccm
Chłodzenie : swobodny przepływ powietrza
Moc maksymalna: 3,7KM przy 5500 obr/min
Moment obrotowy: 5,1Nm przy 4800 obr/min
Prędkość maksymalna: 60km/h z pełnym obciążeniem
Spalanie 2,4-2,6l/100km średnio, 2,5 przy 60km/h
Skrzynka biegów: 3 biegowa
Rozruch: kopniakiem
Hamulce: bębnowe 125mm

Najuboższa wersja S-51 różniła się od S-50 N głównie nowym silnikiem, cewka WN była wyprowadzona już na zewnątrz prądnicy, pojawił się nowy osprzęt kierownicy, tylne amoryzatory malowane na czarno i reflektor o mocy 25/25W o nowym kształcie. Zużycie paliwa wynosiło średnio 2,4-2,6l/100km. S-51 N produkowano w dwóch wersjach w uboższej (na zdjeciu) nie posiadał nawet sygnału elektrycznego (tylko dzwonek), lusterka, predkosciomierza ani bagażnika które to elementy miał w drugiej jak też podnóżki pasażera mocowane do ramy.

Simson S-51 B1-3 Simson S-51 B1-3
Lata produkcji: 1980-1988 - 242.300 egz
Poj. skokowa : 49,8 ccm
Chłodzenie : swobodny przepływ powietrza
Moc maksymalna: 3,7KM przy 5500 obr/min
Moment obrotowy: 5,1Nm przy 4800 obr/min
Prędkość maksymalna: 60km/h z pełnym obciążeniem
Spalanie 2,4-2,6l/100km średnio, 2,5 przy 60km/h
Skrzynka biegów: 3 biegowa
Rozruch: kopniakiem
Hamulce: bębnowe 125mm

Wersja S-51 z lepszym wyposażeniem od N zastosowano tak jak w starszych B podnóżki pasażera mocowane do ramy, instalacja elektryczna była przejęta z S-50 B1 tylko wzmocniono cewkę ładowania / stop do 21W, przełącznik kierunkowskazów przeniesiono do nowej konsoli po lewej stronie kierownicy i zmienono położenie listwy połączeniowej.

Simson S-51 B1-4 Simson S-51 B1-4
Lata produkcji: 1980-1989 - 360.600 egz
Poj. skokowa : 49,8 ccm
Chłodzenie : swobodny przepływ powietrza
Moc maksymalna: 3,7KM przy 5500 obr/min
Moment obrotowy: 5,1Nm przy 4800 obr/min
Prędkość maksymalna: 60km/h z pełnym obciążeniem
Spalanie 2,4-2,6l/100km średnio, 2,5 przy 60km/h
Skrzynka biegów: 4 biegowa
Rozruch: kopniakiem
Hamulce: bębnowe 125mm

Wersja identyczna do poprzedniej poza zastosowaniem 4 biegowej skrzynki przekładnowej, zewnętrznie można odróżnić ją po cyfrze "4" na pokrywie sprzęgła. Przełożenie najwyższego biegu pozostało takie same ale wieksza ilość pośrednich przełożeń ułatwiło poruszanie w warunkach bardziej obciążających silnik.

Simson S-51 B2-4 Simson S-51 B2-4-1 Simson S-51 B2-4 (B2-4/1) "Electronic"
Lata produkcji: 1980-1983 (1983-1989) - 305.100 egz
Poj. skokowa : 49,8 ccm
Chłodzenie : swobodny przepływ powietrza
Moc maksymalna: 3,7KM przy 5500 obr/min
Moment obrotowy: 5,1Nm przy 4800 obr/min
Prędkość maksymalna: 60km/h z pełnym obciążeniem
Spalanie 2,4-2,6l/100km średnio, 2,5 przy 60km/h
Skrzynka biegów: 4 biegowa
Rozruch: kopniakiem
Hamulce: bębnowe 125mm

Wersja wyposażona w elektroniczny zapłon, reflektor o mocy 35/35W, kontrolkę kierunkowskazów 1,2W na tarczy prędkościomierza, nowe lusterko i odkryte sprężyny tylnych amortyzatorów, W 1983 został zmodernizowany o mieszkowe osłony teleskopów, odchylany kopniak, przedni błotnik bez dodatkowego wspornika (wprowadzony też od tąd w pozostałych modelach), siodło z wkładem strukturalnym i nowy wygląd wszystkich lamp. Po modernizacj nazywał się S-51 B2-4/1. (na zdjęciu dolnym)

Simson S-51 E/4 Simson S-51 E/4 "Enduro"
Lata produkcji: 1982-1988
Pojemność skokowa: 49,8 ccm
Chłodzenie: swobodny przepływ powietrza
Moc maksymalna: 3,7KM przy 5500 obr/min
Moment obrotowy: 5,1Nm przy 4800 obr/min
Prędkość maksymalna: 60km/h z pełnym obciążeniem
Spalanie 2,4-2,6l/100km średnio, 2,5 przy 60km/h
Skrzynka biegów: 4 biegowa
Rozruch: kopniakiem
Hamulce: bębnowe 125mm

Czyli uterenowiona wersja S-51. W porównaniu z N podwyższono układ wydechowy, kierownicę i mocowanie cewki WN, dodano wsporniki wzmacniające ramę, zastosowano opony o terenowym bieżniku, czterobiegową skrzynke biegów, wodoodporną fajkę, gumowe mieszki osłaniające teleskopy, przedni błotnik bez dodatkowej poprzeczki, nową tylną lampę, odkryte sprężyny tylnych amortyzatorów, podnóżki pasażera montowane do ramy, zamontowano nowe lusterko i zmniejszono bagażnik. Jego pierwsze roczniki nie posiadały prędkościomierza i sygnału elektrycznego. Istniała też jego odmiana z elektronicznym zapłonem S-51 E II. (na zdjeciu jest mój Simson tylko obrobiony w programie graficznym żeby wyglądał jak oryginalny E/4 z pierwszych roczników)

Simson S-51 E Simson S-51 E "Enduro"
Lata produkcji: 1982-1989 - 160.000 egz
Poj. skokowa : 49,8 ccm
Chłodzenie : swobodny przepływ powietrza
Moc maksymalna: 3,7KM przy 5500 obr/min
Moment obrotowy: 5,1Nm przy 4800 obr/min
Prędkość maksymalna: 60km/h z pełnym obciążeniem
Spalanie 2,4-2,6l/100km średnio, 2,5 przy 60km/h
Skrzynka biegów: 4 biegowa
Rozruch: kopniakiem
Hamulce: bębnowe 125mm

Dużo lepiej wyposażona wersja od poprzednika (E/4). Posiadała instalację elektryczną jak w B2-4, siodło z wkładem strukturalnym, prawe lusterko wsteczne i tylne amortyzatory o skoku powiększonym do 90mm i 2 stopniową regulacją twardości. Na początku produkcji skrócono tylny błotnik ale później z tego zrezygnowano (brak miejsca na tablice rejestracyjną).

Simson S-51 C Simson S-51 C (C1) "Comfort"
Lata produkcji: 1983-1988 (1988-1989) - 31.000 egz
Poj. skokowa : 49,8 ccm
Chłodzenie : swobodny przepływ powietrza
Moc maksymalna: 3,7KM przy 5500 obr/min
Moment obrotowy: 5,1Nm przy 4800 obr/min
Prędkość maksymalna: 60km/h z pełnym obciążeniem
Spalanie 2,4-2,6l/100km średnio, 2,5 przy 60km/h
Skrzynka biegów: 4 biegowa
Rozruch: kopniakiem
Hamulce: bębnowe 125mm

Kolejna modernizacja poprzednika (B2-4/1) polegająca na dodaniu obrotomierza z kontrolką światła drogowego, podstawki bocznej, prawego lusterka wstecznego, malowaniu silnika na czarno (oprócz karterów), ukryciu pod bakiem cewki WN, nowym profilu opon, włącznika światła stop do przedniego hamulca i regulowanych amortyzatorów tylnych. W roku 1988 ulepszono instalację elektryczną zmieniając napięcie nominalne na 12V, montując reflektor HS-1 35/35W i jego stabilizator napięcia zintegrowany w ESB-1, akumulator 5,5Ah, żarowki w zegarach wzmocniono do 2W, ładownie stanowił mostek prostowniczy wbudowany w ESB-1 i ELBA, światła zapalały się przy uruchomieniu silnika bez możliwośći ich wyłączenia, zniknął flesz i podczas funkcji świateł postojowych, nie paliła się tylna pozycyjna, sygnał dźwiękowy przeniesiono w pobliże reflektora, po tych zmianach nazywał się S-51 C1. (na zdjęciu S-51 C)

Simson S-70 C Simson S-70 C "Comfort"
Lata produkcji: 1984-1989 - 20.000 egz
Poj. skokowa : 69,9 ccm
Chłodzenie : swobodny przepływ powietrza
Moc maksymalna: 5,6KM przy 6000 obr/min
Moment obrotowy: 6,7Nm przy 5500 obr/min
Prędkość maksymalna: 75km/h z pełnym obciążeniem
Spalanie 2,5-2,8l/100km średnio, 3,2 przy 75km/h
Skrzynka biegów: 4 biegowa
Rozruch: kopniakiem
Hamulce: bębnowe 125mm

Był modelem S-51 C wyposażonym w mocniejszy silnik 70ccm, rurki wzmacniające ramę i pomalowanymi na czarno pokrywami bębnów. W silniku dzięki zwiększeniu średnicy tłoka do 45mm wzrosła pojemność do 69.9ccm, stopień sprężania do 10,5:1 a moc do 5,6KM przy 6000 obr/min, moment wynosił 6,7Nm - 5500 obr/min. Ten lekki motocykl simsona przy pełnym obciążeniu mógł osiągać 75km/h i spalał średnio 2,5-2,8l mieszanki 50:1 na 100km dysponując przyspieszeniem 0-50km/h w 8s. Istniała też jego wersja eksportowa nazwana S-70 Super. W 1988 podobnie jak S-51 C1 otrzymał 12V instalacje elektryczną.

Simson S-51 E II Simson S-70 E (E II) "Enduro"
Lata produkcji: 1984-1985 (1985-1988) - 12.900 egz
Poj. skokowa : 69,9 ccm
Chłodzenie : swobodny przepływ powietrza
Moc maksymalna: 5,6KM przy 6000 obr/min
Moment obrotowy: 6,7Nm przy 5500 obr/min
Prędkość maksymalna: 75km/h z pełnym obciążeniem
Spalanie 2,5-2,8l/100km średnio, 3,2 przy 75km/h
Skrzynka biegów: 4 biegowa
Rozruch: kopniakiem
Hamulce: bębnowe 125mm

Czyli S-51 E z silnikiem takim jak S-70 C, na czarno pomalowane był silnik i pokrywy bębnów. W 1985 roku wprowadzono modernizacje podwyższając przedni błotnik wykonany z tworzywa, żeby zapewnić odpowiednią sztywość przedniego zawieszenia po usunięciu metalowego błotnika zmieniono kontrukcję górnej półki widelca teleskopowego. Instalacja 12V z reflektorem halogenowym wprowadzona w 1988 roku była taka jak później w S-51/1 E. Jego wersja eksportowa nazywała się S-70 E/S (Simson Super E). (na zdjęciu jest S-70 E II z 12V instalacją)



Motorowery S-51/1 i lekkie motocykle S-70/1

W 1989 modele S-51 zastąpiły S-51/1 różniące się praktycznie tylko 12V instalacją elektryczną. Zewnętrznie najłatwiej odróżnić je po nowym sygnale dźwiękowym mocowanym przy reflektorze. Można spotkać też roczniki S-51/1 po 1990 roku najwidoczniej składane z pozostałych w magazynach części, oficjalnie produkcje S-51/1 zakończono w 1990 roku wprowadzając w zamian S-53.

Simson S-51/1 B
Lata produkcji: 1989-1990 - 91.000 egz
Poj. skokowa : 49,8 ccm
Chłodzenie : swobodny przepływ powietrza
Moc maksymalna: 3,7KM przy 5500 obr/min
Moment obrotowy: 5,1Nm przy 4800 obr/min
Prędkość maksymalna: 60km/h z pełnym obciążeniem
Spalanie 2,4-2,6l/100km średnio, 2,5 przy 60km/h
Skrzynka biegów: 4 biegowa
Rozruch: kopniakiem
Hamulce: bębnowe 125mm

Model podobny do B1-4 zastosowano instalację 12V, akumulator 5,5Ah, 2W kontrolkę kierunkowskazów. 35W reflektor, ładowanie z prostownikiem i ELBĄ, włącznik światła stop przedniego hamulca i nowy włącznik tylnego hamulca. Reflektor zapalał sie po uruchomieniu silnika, tylne światło pozycyjne przy 1 i 2 położeniu stacyjki, a podświetlanie licznika i postojówka na 2 i 3. Sygnał dźwiękowy w pobliżu reflektora. Istniał też jego wariant S-51/1 B3 różniący się 3 biegową skrzynką przekładniową.

Simson S-51/1 E Simson S-51/1 E "Enduro"
Lata produkcji: 1989-1990 - 53.500 egz
Poj. skokowa : 49,8 ccm
Chłodzenie : swobodny przepływ powietrza
Moc maksymalna: 3,7KM przy 5500 obr/min
Moment obrotowy: 5,1Nm przy 4800 obr/min
Prędkość maksymalna: 60km/h z pełnym obciążeniem
Spalanie 2,4-2,6l/100km średnio, 2,5 przy 60km/h
Skrzynka biegów: 4 biegowa
Rozruch: kopniakiem
Hamulce: bębnowe 125mm

Następca S-51 E z instalacją elektryczną jak w S-51/1 B ale dodano reflektor HS-1 i moduł ESB-1, posiadał plastikowy przedni błotnik ale mocowany przy kole. Były też podwersje S-51/1 E1, S-51/1 E2 i S-51/1 E3 który nie miał elektronicznego zapłonu.

Simson S-51/1 C "Comfort"
Lata produkcji: 1989-1990 - 81.750 egz
Poj. skokowa : 49,8 ccm
Chłodzenie : swobodny przepływ powietrza
Moc maksymalna: 3,7KM przy 5500 obr/min
Moment obrotowy: 5,1Nm przy 4800 obr/min
Prędkość maksymalna: 60km/h z pełnym obciążeniem
Spalanie 2,4-2,6l/100km średnio, 2,5 przy 60km/h
Skrzynka biegów: 4 biegowa
Rozruch: kopniakiem
Hamulce: bębnowe 125mm

Identyczny jak S-51 C1 tylko zunifikowano nazwę z innymi S-51/1.

Simson S-70/1 E "Enduro"
Lata produkcji: 1989-1990 - 4.350 egz
Poj. skokowa : 69,9 ccm
Chłodzenie : swobodny przepływ powietrza
Moc maksymalna: 5,6KM przy 6000 obr/min
Moment obrotowy: 6,7Nm przy 5500 obr/min
Prędkość maksymalna: 75km/h z pełnym obciążeniem
Spalanie 2,5-2,8l/100km średnio, 3,2 przy 75km/h
Skrzynka biegów: 4 biegowa
Rozruch: kopniakiem
Hamulce: bębnowe 125mm

Ten model to S-70 E z instalacją i przednim błotnikiem S-51/1 E.

Po latach 1955-1990 Simson miał już na koncie 5.000.000 wyprodukowanych motorowerów i lekkich motocykli, a pomimo tego w 1990 roku i później firmie groziła likwidacja co było efektem zmian w polityce kraju podobnie stało się z MZ.



Motorowery S-53 i lekkie motocykle S-83

W modelach S-53 / S-83 zmieniono w nim przede wszystkim wygląd, zastosowano nowy bak, plastikowe boczki o nowym kształcie, cewkę ukryto WN w lewej części "schowka", nowego kształtu plastikowe błotniki, nowego wyglądu kierunkowskazy i prostokątna tylna lampa, krótszy tłumik, nowe siodło, zniknął bagażnik pozostał tylko uchwyt pasażera zmieniono też stelaż pod siodłem do jego zamocowania. W silniku pojawił się nowy gaźnik Bing typu 17 o przelocie 15mm. 50ccm oferowano w wersjach 40,50 i 60km/h

Simson S-53 N Simson S-53 N
Lata produkcji: 1990-1994
Poj. skokowa : 49,8 ccm
Chłodzenie : swobodny przepływ powietrza
Moc maksymalna: 2,4KM przy 4800 obr/min
Prędkość maksymalna: 50km/h
Spalanie 2,4l/100km przy 50km/h
Skrzynka biegów: 4 biegowa
Rozruch: kopniakiem
Hamulce: bębnowe 125mm

Wersja podstawowa nowej rodziny Simsonów. Instalacja elektryczna była podobna do instalacji S-51/1 B tylko pojawił sie elektroniczny zapłon, dwuwłóknowa żarówka tylnej lampy i zamiast kontrolki kierunkowskazów na tarczy prędkościomierza dano kontrolkę luzu. Silnik miał moc jedynie 2,4KM i spalał 2,4l/100km.

Simson S-53 B Simson S-53 B
Lata produkcji: 1990-1994
Poj. skokowa : 49,8 ccm
Chłodzenie : swobodny przepływ powietrza
Moc maksymalna: 3,3KM przy 5500 obr/min
Moment obrotowy: 4,6Nm przy 3500 obr/min
Prędkość maksymalna: 50km/h z pełnym obciążeniem
Spalanie 2,4l/100km przy 50km/h
Skrzynka biegów: 4 biegowa
Rozruch: kopniakiem
Hamulce: bębnowe 125mm

W odróznieniu od N posiadał już owiewkę z kwadratowym reflektorem halogenowym, trzema kontrolkami i przeniesionej do niej stacyjką. W obwodzie oświetlenia zamonontowano EWR który oprócz regulacji napięcia zawierał w sobie też mostek prostowniczy układu ładowania. Moc silnika wynosiła w wersji 50km/h 3,3KM przy 5500 obr/min i moment 4,6Nm przy 3500 obr/min jak widać wzrosła elastyczność w porównaniu z S-51.

Simson S-53 E Simson S-53 E
Lata produkcji: 1990-1994
Poj. skokowa : 49,8 ccm
Chłodzenie : swobodny przepływ powietrza
Moc maksymalna: 3,3KM przy 5500 obr/min
Moment obrotowy: 4,6Nm przy 3500 obr/min
Prędkość maksymalna: 50km/h z pełnym obciążeniem
Spalanie 2,4l/100km przy 50km/h
Skrzynka biegów: 4 biegowa
Rozruch: kopniakiem
Hamulce: bębnowe 125mm

Wersja uterenowiona czyli podwyższony plastikowy przedni błotnik, rurki wzmacniające ramę, wyżej poprowadzony układ wydechowy, wysoka kierownica, terenowa rzeźba bieżnika, tylne amortyzatory z 5 stopniową regulacją napięcia wstępnego sprężyn, 2 lusterka wsteczne i podstawka boczna.

Simson S-53 C Simson S-53 C
Lata produkcji: 1990-1994
Poj. skokowa : 49,8 ccm
Chłodzenie : swobodny przepływ powietrza
Moc maksymalna: 3,3KM przy 5500 obr/min
Moment obrotowy: 4,6Nm przy 3500 obr/min
Prędkość maksymalna: 50km/h z pełnym obciążeniem
Spalanie 2,4l/100km przy 50km/h
Skrzynka biegów: 4 biegowa
Rozruch: kopniakiem
Hamulce: bębnowe 125mm

W porównaniu z B miał obrotomierz, podstawkę boczną, tylne amortyzatory z 5 stopniową regulacją napięcia wstępnego sprężyn i silnik oraz pokrywy bębnów lakierowane na czarno.

Simson S-53 CX
Lata produkcji: 1991-1994
Poj. skokowa : 49,8 ccm
Chłodzenie : swobodny przepływ powietrza
Moc maksymalna: 3,3KM przy 5500 obr/min
Moment obrotowy: 4,6Nm przy 3500 obr/min
Prędkość maksymalna: 50km/h z pełnym obciążeniem
Spalanie 2,4l/100km przy 50km/h
Skrzynka biegów: 4 biegowa
Rozruch: kopniakiem
Hamulce: z przodu tarczowy 220mm z tyłu bębnowy 125mm

Wersja C ulepszona poprzez dodanie tarczowego hamulca z przodu i aluminiowych 16" felg.

Simsony S-83 N, B, C, CX i OR
Lata produkcji: 1991-1994 (OR 1992-1994)
Poj. skokowa : 69,9 ccm
Chłodzenie : swobodny przepływ powietrza
Moc maksymalna: 5,6KM przy 6000 obr/min
Moment obrotowy: 5,7Nm przy 5500 obr/min
Prędkość maksymalna: 75km/h z pełnym obciążeniem
Spalanie 2,5l/100km
Skrzynka biegów: 4 biegowa
Rozruch: kopniakiem
Hamulce: z przodu tarczowy 220mm (CX, OR)/bębnowy 125mm (N, B, C), z tyłu bębnowy 125mm

W latach 1991-1994 produkowano rodzinę S-83 poprzez wyposażenie pięćdziesiątek w silniki 70ccm, w każdej wersji posiadały rurki wzmacniajace ramę.

Simson S-53 OR Simson S-53 OR
Lata produkcji: 1992-1994
Poj. skokowa : 49,8 ccm
Chłodzenie : swobodny przepływ powietrza
Moc maksymalna: 3,3KM przy 5500 obr/min
Moment obrotowy: 4,6Nm przy 3500 obr/min
Prędkość maksymalna: 50km/h z pełnym obciążeniem
Spalanie 2,4l/100km przy 50km/h
Skrzynka biegów: 4 biegowa
Rozruch: kopniakiem
Hamulce: z przodu tarczowy 220mm z tyłu bębnowy 125mm

Ulepszona wersja E z tarczowym przednim hamulcem i 19/17" szprychowanymi obręczami.



Motorowery, mofy i lekkie motocykle S-53 / S-83 Alpha i Beta

W latach 1994-1996 zrezygnowano z szerokiej gamy modeli na rzecz tylko dwóch wersji, szosowej i terenowej. Główną różnicą w prównaniu ze starszymi były zmodernizowane elementy plastikowe.

Simson S-53 Alpha B Simson S-53 Alpha B
Lata produkcji: 1994-1996
Poj. skokowa : 49,8 ccm
Chłodzenie : swobodny przepływ powietrza
Moc maksymalna: 3,3KM przy 5500 obr/min
Moment obrotowy: 4,6Nm przy 3500 obr/min
Prędkość maksymalna: 50km/h z pełnym obciążeniem
Spalanie 2,4l/100km przy 50km/h
Skrzynka biegów: 4 biegowa
Rozruch: kopniakiem
Hamulce: z przodu tarczowy 220mm z tyłu bębnowy 125mm

Kontynuacja S-53 CX polegająca na kolejnej zmianie wyglądu: dodano plastikowe osłony tyłu, nowe plastikowe błotniki, boczny bagażnik, nową większą owiewkę, zaokrąglone kierunkowskazy ze słabszymi żarówkami 10W, 2 kwadratowe lusterka wsteczne, wzmocnienia ramy z ich plastikowymi osłonami i bagażnik boczny. Posiadał opony 16"-2,75 na aluminiowych obręczach i gaźnik Bing 17/15/1106/-102.

Simson S-53 Alpha M Simson S-53 Alpha M
Lata produkcji: 1995-1996
Poj. skokowa : 49,8 ccm
Chłodzenie : swobodny przepływ powietrza
Moc maksymalna: 1,6KM przy 4250 obr/min
Moment obrotowy: 3,5Nm przy 2750 obr/min
Prędkość maksymalna: 25km/h
Spalanie 1,9l/100km przy 25km/h
Skrzynka biegów: 3 biegowa
Rozruch: kopniakiem
Hamulce: bębnowe 125mm

Wersja 1 osobowa o prędkości ograniczonej do 25km/h na potrzeby rynku niemieckiego (przepisy). Silnik został zdławiony do 1,6 KM przy 4250 obr/min, 3,5 Nm - 2750 obr/min i miał tylko 3 biegi. Nie stosowano w nim podnóżków pasażera, pełnej osłony łańcucha, aluminiowych felg i tarczowego hamulca a część siodła dla pasażera była zasłonieta. Elementami dławiącymi osiągi było cieniutkie kolanko, tłumik, gaźnik o przelocie 10mm i przełożenie łańcucha. Do mofy oferowano zestaw elementów odblokujących ją do wersji 50km/h.

Simson S-53 Beta Simson S-53 Beta
Lata produkcji: 1994-1996
Poj. skokowa : 49,8 ccm
Chłodzenie : swobodny przepływ powietrza
Moc maksymalna: 3,3KM przy 5500 obr/min
Moment obrotowy: 4,6Nm przy 3500 obr/min
Prędkość maksymalna: 50km/h z pełnym obciążeniem
Spalanie 2,4l/100km przy 50km/h
Skrzynka biegów: 4 biegowa
Rozruch: kopniakiem
Hamulce: z przodu tarczowy 220mm z tyłu bębnowy 125mm

Terenowy Alpha czyli obręcze 19/17", wyższe zawieszenie, wysoko poprowadzony układ wydechowy, wyższa kierownica z poprzeczką, podwyższony przedni błotnik, tylny inaczej wyprofilowany i osłony na dłonie, znika centralna podstawka.

Simsony S-83 Alpha C i Beta
Lata produkcji: 1994-1996
Poj. skokowa : 69,9 ccm
Chłodzenie : swobodny przepływ powietrza
Moc maksymalna: 5,6KM przy 6000 obr/min
Moment obrotowy: 5,7Nm przy 5500 obr/min
Prędkość maksymalna: 75km/h z pełnym obciążeniem
Spalanie 2,5l/100km
Skrzynka biegów: 4 biegowa
Rozruch: kopniakiem
Hamulce: z przodu tarczowy 220mm, z tyłu bębnowy 125mm

Czyli Alpha B i Beta z silnikami 70ccm Alpha C posiadał też obrotomierz.



Motorowery, mofy i lekkie motocykle: Habicht, Fighter i Sperber

Od 1996 nazwy nowych modeli zapożyczono z przeszłości i powrócił Habicht i Sperber później też Spatz (i skuter Star). Modele Habicht, Fighter i Sperber Beach Racer były rozwinięciem modeli Alpha i Beta zastosowano takie nowinki nowa instalacja elektryczna z zapłonem PVL 60W, mocowanie kolanka wydechu na sprężynkach, sygnał zamocowany pod przednią częscią baku, nowego typu tylne amortyzatory z 5 stopniową regulacją, napęd prędkościomierza stanowiła przekładnia ślimakowa zamocowana przy przednim kole, model CX posiadał obrotomierz sterowany układem zapłonowym, a z pokrywy sprzęgła zniknęły napisy nie umieszczano już cyfry określajacej liczbę biegów.

Simson Habicht 50 Basic Simson Habicht 50 Basic
Lata produkcji: 1996-2002
Poj. skokowa : 49,8 ccm
Chłodzenie : swobodny przepływ powietrza
Moc maksymalna: 3,3KM przy 5500 obr/min
Moment obrotowy: 4,6Nm przy 3500 obr/min
Prędkość maksymalna: 50km/h z pełnym obciążeniem
Spalanie 2,4l/100km przy 50km/h
Skrzynka biegów: 4 biegowa
Rozruch: kopniakiem
Hamulce: bębnowe 125mm

Podstawowy model nowej rodziny Simsonów. Bardzo podobny do S-53 B w porównaniu z którym miał w owiewkę wmontowany relektor z modelu S-53 Alpha z którego pochodziły też kierunkowskazy 10W i lusterka. Silnik miał moc 3,3 KM przy 5500 obr/min, moment obrotowy 4,6Nm przy 3500 obr/min i 4 biegi ograniczając prędkość maksymalną do 50km/h. Jego masa to 82,5 kg.

Simson Habicht 80 Basic
Lata produkcji: 1996-2002
Poj. skokowa : 69,9 ccm
Chłodzenie : swobodny przepływ powietrza
Moc maksymalna: 5,6KM przy 6000 obr/min
Moment obrotowy: 5,7Nm przy 5500 obr/min
Prędkość maksymalna: 75km/h z pełnym obciążeniem
Spalanie 2,5l/100km
Skrzynka biegów: 4 biegowa
Rozruch: kopniakiem
Hamulce: z przodu tarczowy 220mm, z tyłu bębnowy 125mm

Wersja Basica z silnikiem 70ccm, wzmocnieniami ramy i przednim tarczowym hamulcem.

Simson Habicht 50 CX Simson Habicht 50 CX
Lata produkcji: 1996-2002
Poj. skokowa : 49,8 ccm
Chłodzenie : swobodny przepływ powietrza
Moc maksymalna: 3,3KM przy 5500 obr/min
Moment obrotowy: 4,6Nm przy 3500 obr/min
Prędkość maksymalna: 50km/h z pełnym obciążeniem
Spalanie 2,4l/100km przy 50km/h
Skrzynka biegów: 4 biegowa
Rozruch: kopniakiem
Hamulce: z przodu tarczowy 220mm, z tyłu bębnowy 125mm

Model komfortowy. Od Basica odróżniał się aluminiowymi felgami, tarczowym hamulcem z przodu ośrednicy tarczy 220mm, obrotomierzem, innym siedzeniem i wzmocnieniami ramy z plastikowymi osłonami.

Simson Habicht 25 Mofa Simson Habicht 25 Mofa
Lata produkcji: 1996-2002
Poj. skokowa : 49,8 ccm
Chłodzenie : swobodny przepływ powietrza
Moc maksymalna: 1,6KM przy 4250 obr/min
Moment obrotowy: 3,5Nm przy 2750 obr/min
Prędkość maksymalna: 25km/h
Spalanie 1,9l/100km przy 25km/h
Skrzynka biegów: 3 biegowa
Rozruch: kopniakiem
Hamulce: bębnowe 125mm

Od modelu Basic ładniejszy wygląd osiągnięty przez zastosowanie owiewki, przedniego błotnika i zabudowy tylnej lampy z uchwytem pasażera z modelu S-53 Alpha. Posiadał też siodło takie jak w CX i rurki wzmacniające ramę. Tutaj w wersji mofa 25km/h (zmiany jak w S-53 Alpha M).

Simson Habicht 50 S Simson Habicht 50 S
Lata produkcji: 1996-2002
Poj. skokowa : 49,8 ccm
Chłodzenie : swobodny przepływ powietrza
Moc maksymalna: 3,3KM przy 5500 obr/min
Moment obrotowy: 4,6Nm przy 3500 obr/min
Prędkość maksymalna: 50km/h z pełnym obciążeniem
Spalanie 2,4l/100km przy 50km/h
Skrzynka biegów: 4 biegowa
Rozruch: kopniakiem
Hamulce: bębnowe 125mm

Wersja z silnikiem 50ccm. Rurki wzmacniające ramę osłonięte plastikami.

Simson Habicht 50 Simson Habicht 50
Lata produkcji: 1996-2002
Poj. skokowa: 49,8 ccm
Chłodzenie: swobodny przepływ powietrza
Moc maksymalna: 3,3KM przy 5500 obr/min
Moment obrotowy: 4,6Nm przy 3500 obr/min
Prędkość maksymalna: 50km/h z pełnym obciążeniem
Spalanie: 2,4l/100km przy 50km/h
Skrzynka biegów: 4 biegowa
Rozruch: kopniakiem
Hamulce: z przodu tarczowy 220mm, z tyłu bębnowy 125mm

Posiadał koła odlewane z aluminium i przedni hamulec tarczowy. (nazwa modelu nie znana)

Simson Fighter 50 Simson Fighter 50
Lata produkcji: 1996-2002
Poj. skokowa : 49,8 ccm
Chłodzenie : swobodny przepływ powietrza
Moc maksymalna: 3,3KM przy 5500 obr/min
Moment obrotowy: 4,6Nm przy 3500 obr/min
Prędkość maksymalna: 50km/h z pełnym obciążeniem
Spalanie 2,4l/100km przy 50km/h
Skrzynka biegów: 4 biegowa
Rozruch: kopniakiem
Hamulce: bębnowe 125mm

Uterenowiona wersja Basic wyposażona w podwyższone: układ wydechowy (powrócił tłumik o kształcie znanym z S-51), kierownicę i przedni błotnik. Posiadał rurki wzmacniające ramę i inną rzeźbę bieżnika opon.

Simson 25 Beach Racer Simson Sperber 25 Beach Racer
Lata produkcji: 1996-2002
Poj. skokowa : 49,8 ccm
Chłodzenie : swobodny przepływ powietrza
Moc maksymalna: 1,6KM przy 4250 obr/min
Moment obrotowy: 3,5Nm przy 2750 obr/min
Prędkość maksymalna: 25km/h
Spalanie 1,9l/100km przy 25km/h
Skrzynka biegów: 3 biegowa
Rozruch: kopniakiem
Hamulce: bębnowe 125mm

Bardziej terenowa wersja w porównaniu z Fighterem dzięki 19" przedniej obręczy koła i terenowym bieżniku opon, zastosowano w nim też siodło z CX. Wersja o prędkości ograniczonej do 25km/h zmiany takie jak w S-53 Alpha M.

Simson 50 Beach Racer Simson Sperber 50 Beach Racer
Lata produkcji: 1996-2002
Poj. skokowa : 49,8 ccm
Chłodzenie : swobodny przepływ powietrza
Moc maksymalna: 3,3KM przy 5500 obr/min
Moment obrotowy: 4,6Nm przy 3500 obr/min
Prędkość maksymalna: 50km/h z pełnym obciążeniem
Spalanie 2,4l/100km przy 50km/h
Skrzynka biegów: 4 biegowa
Rozruch: kopniakiem
Hamulce: bebnowe 125mm

Dwuosobowa wersja z silnikiem 50ccm i pełną osłoną łańcucha.

Simson Sperber 80 Beach Racer
Lata produkcji: 1996-2002
Poj. skokowa : 69,9 ccm
Chłodzenie : swobodny przepływ powietrza
Moc maksymalna: 5,6KM przy 6000 obr/min
Moment obrotowy: 5,7Nm przy 5500 obr/min
Prędkość maksymalna: 75km/h z pełnym obciążeniem
Skrzynka biegów: 4 biegowa
Rozruch: kopniakiem
Hamulce: z przodu tarczowy 220mm, z tyłu bębnowy 125mm

Wersja z silnikiem 70ccm i przednim tarczowym hamulcem.



Motorower MS 50

Czyli sportowa wersja szosowa.
Simson MS 50 Sperber Simson MS 50 Sperber
Lata produkcji: 1996-2002
Poj. skokowa : 49,8 ccm
Chłodzenie : swobodny przepływ powietrza
Moc maksymalna: 5,1KM przy 6500 obr/min
Moment obrotowy: 5,4Nm przy 6000 obr/min
Prędkość maksymalna: 50km/h (oficjalna)
Spalanie 3,2l/100km
Skrzynka biegów: 5 biegowa
Rozruch: kopniakiem
Hamulce: z przodu tarczowy 220mm, z tyłu bębnowy 125mm

MS 50 bardzo różnił się w porówaniu do równolegle produkowanych modeli miał nowego kształtu osłony, owiewke z okrągłym reflektorem wewnątrz której znalazł się zestaw wskaźników z obrotomierzem i czterema kontrolkami, nowe były osłony, lampa tylna, manetki, siedzenie i błotniki. Zawieszenie tylne opierało się o centralny amortyzator a na przednim nie stosowano charmonijkowych osłon. MS standardowo wyposażony był w przedni chamulec tarczowy i nowego profilu opony. Silnik otrzymał nowy układ wydechowy, zapłon PVL, dysponował mocą 5,1 KM przy 6500obr/min i momentem obrotowym 5,4Nm przy 6000obr/min a do przeniesienia napędu można było użyć jednego z 5 przełożeń. Smarowanie silnika było mieszankowe lub za dopłatą z dozownika. Przełożenie wał-sprzęgło było takie jak w S-70, w skrzyni przyspieszono I bieg (3,66), VI miał przełożenie 1,33 reszta biegów jak w starszych 4 biegowych skrzynkach (II bieg 2,5), przełożenie łańcuchowe 16/51 koła 17". Bak nadal miał 8,7l pojemności w tym rezerwę 1l. Oficjalna prędkość maksymalna to 50km/h ale moc 5,1KM wystarczała i do 80km/h.



Motorynka MSA 50 i mofa MSA 25

Modele mające niewiele wspólnego z poprzednikami o całkiem innym wyglądzie i małych 12" kołach. Przewidziano tylko jedno siedzenie.

Simson MSA 50 Spatz Simson MSA 50 Spatz
Lata produkcji: 1999-2002
Poj. skokowa : 49,3 ccm
Chłodzenie : dmuchawa promieniowa
Moc maksymalna: 3,1KM przy 7000 obr/min
Moment obrotowy: 3,75Nm przy 5000 obr/min
Prędkość maksymalna: 50km/h (od 2001r 45km/h)
Skrzynka biegów: automatyczna bezstopniowa, sprzęgło automatyczne
Rozruch: elektryczny lub kopniakiem
Hamulce: bębnowe

Silnik MSA 49,3ccm posiadał automatyczną przekładnię moc 3,13 KM przy 7000 obr/min, moment obrotowy 3,75 Nm przy 5000 obr/min i wyposażony był w rozruszniki elektryczny i nożny. Tylne koło zamocowano na jednoramiennym wachaczu podpartym jednym amortyzatorem zamocowanym po boku koła. Jego masa to 83 kg a pojemność baku aż 9,5l (z czego rezerwa 1,5l). Otrzymał Turyński Medal za Design w 1999roku. Przeznaczony był do użytku na kampingu, jako pojazd rekreacyjny lub do jazdy po mieście.

Istniał też w wersji 25km/h (MSA 25 Spatz).



Motorowery 50 GS i SM

Modele powstałe razem z nową generacją motocykli 125 Simsona z nowoczesnym włoskim silnikiem dwusuwowym o pojemności 50ccm.
Simson 50 SM Simson 50 GS / SM
Lata produkcji: 2001-2002
Poj. skokowa : 50 ccm
Chłodzenie : cieczą
Prędkość maksymalna: 45km/h (zablokowany)
Skrzynka biegów: 6 biegowa
Rozruch: kopniakiem
Hamulce: tarczowe

Wersja GS (enduro) posiadała duże koła z terenowymi oponami a SM (supermoto) mniejsze z szosowym ogumieniem.



Mofa .025, motorower .050 i lekki motocykl .080

W 2002 po zakończeniu produkcji Habichtów, Sperberów i Fightera z ich komponentów stworzono modele .025, .050, .080 w wersji szosowej (TS) i terenowej (SC) pomimo tego modele były dość przestarzałe jak na swoje czasy co można wytłumaczyć tylko ciągle trwającymi kłopotami finansowymi firmy oraz tym że miały być pojazdami tanimi bo droższą ofertę stanowiły pojazdy powstałe przy wspólpracy z włochami.

Simson .050 TS Simson .050 TS "Tourensport"
Lata produkcji: 2002
Poj. skokowa : 49,8 ccm
Chłodzenie : swobodny przepływ powietrza
Moc maksymalna: 3,3KM przy 5500 obr/min
Moment obrotowy: 4,6Nm przy 3500 obr/min
Prędkość maksymalna: 45km/h
Skrzynka biegów: 4 biegowa
Rozruch: kopniakiem
Hamulce: z przodu tarczowy 220mm, z tyłu bębnowy 125mm

Porownując TS do Basica to odróżnia się on hamulcem tarczowym z przodu, dużo ładniejszą owiewką (firmy Acerbis), nową mniejszą tylną lampą, przednim błotnikiem z MS50, niepełną osłoną łańcucha, brakiem charmonijkowych osłon teleskopów. Posiadał tylko centralną podstawkę. W silniku zastosowano kompletny zapłon VAPE, nowy gaźnik, tłok 1 pierścienowy i do tego układ wydechowy z osobną komorą rezonansową ale osiągi nadal były na poziomie 3,3 KM. Motorower oficjalnie miał predkość maksymalną 45km/h ale jego moc wystarczała i do 55km/h.

Simson .050 SC Simson .050 SC "Scrambler"
Lata produkcji: 2002
Poj. skokowa : 49,8 ccm
Chłodzenie : swobodny przepływ powietrza
Moc maksymalna: 3,3KM przy 5500 obr/min
Moment obrotowy: 4,6Nm przy 3500 obr/min
Prędkość maksymalna: 45km/h
Skrzynka biegów: 4 biegowa
Rozruch: kopniakiem
Hamulce: z przodu tarczowy 220mm, z tyłu bębnowy 125mm

Wersja terenowa z wyższą kierownicą, wyżej poprowadzonym układem wydechowym, przednim błotnikiem, rurkami wzmacniającymi ramę, przednim 19' kołem i terenowymi oponami czyli typowe zmiany jak w przypadku wcześniejszych enduro. SC posiadał jedynie boczną podstawkę i tylko jedno lusterko.

Wersje .025 różniło to samo co poprzednie mofy, a .080 to co poprzednie osiemdziesiątki.



Strona Główna

Wykorzystałem materiały m.in. tych stron:

http://www.ostmotorrad.de/index2.html
http://www.simson-fahrzeuge.de/fahrzeuge.htm
http://www.mopedfreunde-oldenburg.de/ (ona wtedy nie była jeszcze tak rozbudowana)
http://www.mza-shop.de/Default.aspx
Internauto jeśli już niemożesz wytrzymać i musisz coś skopiować na swoją stronę to podaj chociaż źródło.